Gå till menyn Gå till sidans innehåll Gå till sidfoten
Publicerad: 2024-03-04
|
Författare: Utarbetat av Svenskt nätverk för fysioterapi inom barnreumatologi i samråd med Svenskt nätverk för arbetsterapi inom barnreumatologi

Information till skolpersonal som undervisar barn och ungdomar med reumatisk sjukdom

I Sverige finns drygt 2000 barn med reumatisk ledsjukdom där juvenil idiopatisk artrit (JIA) är den vanligaste diagnosen där det insjuknar ca 200 barn och ungdomar per år. JIA är en autoimmun sjukdom, vilket innebär att immunförsvaret angriper kroppens egna vävnader. Vid JIA är det vanligast med ledinflammationer där ofta stelhet, svullnad och smärta ingår som symtom, men även sen- och muskelinflammation kan förekomma.

Sjukdomen går i skov med omväxlande bra och sämre perioder. Det krävs ofta läkemedel för
att dämpa inflammationerna. Den inflammatoriska processen som pågår i kroppen kan ge
symptom som morgonstelhet, svullnad, ökad uttröttbarhet, smärta, och generell trötthet. För
många barn och ungdomar påverkar detta tillvaron under skoldagen och sjukdomens karaktär
ställer stora krav på dosering av aktivitet. För att få en väl fungerande skolgång är det viktigt
att ni som skolpersonal har en god kommunikation med barn och förälder och är lyhörda inför
dagsformen.


Aktivitet och rörelse
Det är viktigt att det skapas möjligheter för deltagande och aktivitet under dagen. Sjukdomens
karaktär med stora variationer under dagen och över tid, gör att aktiviteter ibland behöver
anpassas. Det kan under en period tex vara svårt att komma igång på morgonen och komma i
tid till skolan.


Fysisk aktivitet är en viktig förutsättning för hälsa och välbefinnande. Studier har visat att fysisk
aktivitet inverkar gynnsamt på barn med JIA och inte leder till försämring av sjukdomen. Barn
med JIA har inte alltid samma fysiska förutsättningar som sina jämnåriga. Mer information om
idrott och JIA finns i separat folder. Regelbunden medicinering lindrar. En del barn kväver medicin även mitt på dagen, varför ni som personal ibland ombeds hjälpa till med det.


Bra att tänka på i skolmiljön:

  • Ett ergonomiskt sittande med en bra stol/bord och placeringen i rummet.
  • Långvarigt sittande kan ge ökad stelhet. Därför kan eleven behöva gå upp och röra sig
    under lektionstid.
  • Vid besvär i händer/fingrar använd skrivhjälpmedel såsom anpassat grepp eller låta
    barnet/ ungdomen använda dator. Att anpassa skrivsituationen med t ex förtryckt
    material inför genomgång kan vara en stor hjälp.
  • Dubbel uppsättning skolböcker för att slippa bära tungt mellan skolan och hemmet.
  • Vid planering av schema och lokaler lägg idrott senare på dagen och om möjligt ha
    samma klassrum eller klassrum nära varandra. Hiss kan vid behov behöva användas.
  • Vid längre förflyttningar börja i tid så att eleven hinner med. Om det är möjligt använd
    cykel, sparkcykel eller åk kommunalt.
  • Vid behov ge möjlighet till vila under dagen - smärta ger ökad trötthet och påverkar
    koncentrationen

Om du vill skriva ut dokumentet klicka här!